En novemberkväll år 1921, närmare bestämt den 20:e, tog en skara motorentusiaster Wisby stadshotell i besittning. Innan man skilts åt för kvällen hade Gotlands motorförening, GMF, bildats.
1929 bildades Gotlands motorcykelklubb, GMCK, varvid de s k TT- och jordbaneloppen kom i fokus. Den 23:e oktober 1932 avhölls den historiska jordbanepremiären på Gutavallen i Visby inför 1.500 entusiastiska åskådare.
Premiären utföll med sådan succé, att man beslöt att redan nästa år köra ännu ett jordbanelopp. Söndagen den 28:e maj 1933 var det sålunda åter dags, men nu hade man flyttat tävlingsplatsen till A7:s gamla idrottsplats och fyrahundrametersbana. På så sätt hade jordbaneloppen fått sina rötter fast förankrade på Gotland och fram till krigsutbrottet arrangerade GMCK årligen ett flertal tävlingar.
Under kriget hade föreningarna i landet stora svårigheter att hålla sig vid liv, så även GMCK. Föreningen upplöstes och medlemmarna överfördes till GMF. När kriget var över och man ånyo fick känna bensinångor, började det återigen rycka i de gamla ”tävlingshästarna”. Det som låg närmast till hands var jordbanelopp. Banproblemet löstes med hjälp av den tillmötesgående översten Berggren, vilken lät GMF disponera ett lämpligt markområde på A7-fältet. När GMF den 1:a maj 1946 för första gången arrangerade en egen jordbanetävling med förare från fastlandet, blev det en publiksuccé av stora mått. Till premiären kom inte mindre än 6.000 åskådare. År 1950 var det ånyo dags att söka sig en ny tävlingsbana, varvid GMF uppvaktade kyrkan angående dess mark på Galgberget. Man fick klartecken och banbygget kunde påbörjas redan samma år. Året därpå, d v s den 1:a maj 1951, stod Gotlands motorstadion färdigt och till den premiären kom drygt 10.000 betalande åskådare.
Nästa steg togs 1966, då man efter en fin insats i VM-finalen på Ullevi i Göteborg började fundera på att sätta ihop ett gotländskt serielag. Så skedde och man anmälde sig till 1967 års serie i div 3. Laget döptes till Bysarna. Lagdebuten skedde på Linköpings motorstadion med Dackarna, hemmalaget Filbyterna och Skepparna som motståndare. Resultatet blev en tredjeplats. ”Vi kom i alla fall inte sist” löd kommentaren sedan man slagit Skepparna med sex poäng.
1971
Skriver den allsvenska nykomlingen Bysarna speedwayhistoria.
Aldrig tidigare hade det hänt att ett debuterande lag gått från div 3 till allsvenskt serieguld på fem år. Gotlandslaget blev obesegrade på hemmaplan. T o m Rysslands landslag fick i en vänskapsmatch se sig besegrat. Framgångarna fortsatte och Bysarna tog även hem guldmedaljen 1972. 1973 fick laget sin första silvermedalj. 1974 blev det en sjätteplats i serien och 1975 var det på nytt dags för guldet och lagsegern.
1976 ramlade Bysarna ner till 6:e plats, bl a beroende på att lagets då bäste förare Christer Löfqvist gick till Njudungarna. Vi arrangerade Par-SM som vanns av Bernt Persson och ”Manolito”,dvs Hans Holmqvist Indianerna. Benne Johansson och Sven Nilsson tog silverplaketten inför 2.200 åskådare.
1977
Ramlade vi ner i div 2 efter att ha legat i allsvenskan under sju år. Benne Johansson skadades svårt i Kumla. Plåster på såren blev guld i Par-SM på ”Gubbis” genom bröderna Sören och Christer Sjösten.
1978
Kom vi femma av sju lag i tvåan. Samma år avled Christer Löfqvist efter en längre tids sjukdom. Den f d bysstjärnan är än idag den bäste föraren klubben haft genom tiderna.
1979
Hamnade vi på samma plats i tvåan, dvs femma. Bröderna Sjösten hade återvänt till Masarna i Avesta och Bosse Andersson blir historisk genom att han tilldelas Christer Löfqvists minnestrofé vilken skänkts av Torsten Östergren från Fole till minne av byslegenden. I slutet av året omkommer tyvärr vår f d byse Christer Sjösten i samband med en tävling i Australien.
1980
Uppdelades div 2 i Norra och Södra serien. Bysarna hamnar 3:a. Samma år är det premiär för 50 cc (knattespeedway) på ön. En ny stjärna tänds genom Tony ”Banna” Olsson som kommer 3:a i Riksmästerskapsfinalen (RM) i Norrköping. Årets vinnare av C.Löfqvists minnespris blir Thomas Södergren, son till Ove som var med i första byslaget 1967.
1981
Kör Bysarna i div 2 Södra. Vi hamnar på en 4:e-plats. Årets vinnare av C. Löfqvists minnespris blev norrmannen Jon Hovind, då ny i byslaget.
1982
Kommer Bysarna återigen 4:a. Vi har nu fått ytterligare en norrman i Steinar Rydén. Samma år debuterar Tony Olsson och Michael Löfqvist i A-laget med gott resultat. ”Micke” tar sin farbrors minnespris. Allsvenskan byter namn till elitserien.
1983
Kör Bysarna i div 1 Norra och kommer 3:a. Den lovande knatten Dennis Löfqvist debuterar i A-laget. På 13 matcher kör han bara 16 år gammal in 131 poäng!!! JSM-finalen körs i Visby med Indianseger. Dennis kom överraskande bra på 4:e plats. Tony fick emotta minnespriset (C.L:s) 1983.
1984
Hamnade Bysarna på en 3:e-plats bland åtta serielag. En ny norrman, Arne Svendsén, tar på sig släpskorna för byslaget. Tony kör hem silver i JSM-finalen i Nässjö, dit fyra bysförare kvalificerat sig. Tony erhöll minnespriset för andra året i följd.
1985
Vann vi serien, dvs div 1, på 26 poäng. Full pott mot alla lag utom mot Smederna från Eskilstuna. Bysarna hade det året två nyförvärv genom dansken Andre Larsen och masen Roger Sundberg. Bysarna vann SEFF:s omröstning som ”Årets roligaste och prydligaste speedwaylag”. Tony tog sitt andra JSM-silver och Dennis fick välförtjänt emotta sin fars minnespris.
1986
Äntligen åter i högsta serien. Vi kom fyra med bl a nyförvärven Mikael Teurnberg från Rospiggarna och Lasse Andersson från Gamarna. Lasse kom till oss efter det att advokaten Åke Broné, senare styrelseledamot och ordförande i klubben, stämt Gamarna till Jakobsbergs tingsrätt, enär Gamarna ville ha Lasse till ettårsfall. Tony kom 2:a i JEM-finalen i ryska Rovno (kunde blivit guld om inte ett stopp i ledning). Fick minnespriset för tredje gången. Dennis tog JSM-silvret i Hallstavik.
1987
Blev ett år med SVEMO-bråk. Tony körde i England på ett s k ungdomskontrakt. Vi låg sist i serien när vi hade en hemmamatch kvar – mot Smederna/Eskilstuna. Vi vann matchen, men fråntogs segern av SVEMO p g a att vi tog hem Tony till denna avgörande match. SVEMO-beslutet överklagades och med förnyad juridisk hjälp från Åke Broné vann vi i såväl Riksidrottsförbundet som Riksidrottsnämnden. Detta innebar att man återfick elitserieplatsen just innan 1988 års serie startade. Nya stjärnan Kenneth Lindby fick emottaga minnespriset.
1988
Blev Bysarnas största och mest framgångsrika år med Per Jonsson, Tony Olsson, Dennis Löfqvist, Michael Löfqvist, Kenneth Lindby, Kitte Hultgren, Lasse Andersson och dansken Brian Karger. Lagledartrojkan bestod av Kurre Johansson, Perra Hultgren och Ove Södis. Det året vann vi lagguldet, par-SM (Per Jonsson och Tony Olsson), SM individuellt (Per Jonsson), lagsilver i knatteserien (80 cc – Riksserien) och individuellt guld av Marcus Andersson i 80 cc. Som pricken över i-et vann vi SVEMO-cupen. I VM kom Per Jonsson 5:a och tillsammans med Tony blev det LagVM-brons i USA. Bysarna tog med andra ord storslam!!! Vilken revansch för -87; sist och förnedrad. Året efter bäst i allt!!! Tack alla som var med och gjorde detta till det mest minnesrika året i vår historia, där Per självfallet erhöll Christer Löfqvists minnespris.
1989
Blev en ”mellansäsong”. Per gick tillbaks till Stockholm United (sammanslagningen av Getingarna och Gamarna). Vi kom 5:a i serien (av åtta lag). Tony gick till VM-final i München och kom på en hedrande 8:e-plats. Knattarna tog lagbrons och brons individuellt genom Herman Moodysson. Kenneth fick minnespriset för andra gången.
1990
Kom vi fyra i elitserien. En ny förare gjorde entré i Bysarna – den alltid omtyckte och glade amerikanen Ronnie Correy. Dennis tar sig till VM-final som reserv efter en kanon-säsong. Brons i Par-SM genom Tony och Dennis. Michael Löfqvist erhöll minnespriset för andra gången.
1991
Firade Gotlands Motorförening 70 år. Detta firades med Par SM-guld i Nyköping (Bysarnas fjärde Par-SM-guld genom tiderna) genom Tony och Dennis ( med Micke som reserv), en 4:e-plats i serien samt 3:e-plats i SVEMO-cupen. Kenneth fick för tredje gången mottaga minnespriset.
1992
Kom engelsmannen Mark Loram att ersätta Brian Karger som en av våra två utlandsförare. Det blev lagbrons i en gastkramande match mot Örnarna och Par-SM-brons med Tony och Dennis (Kenneth som reserv). Dennis erhöll utmärkelsen ”Årets Tommy” och Kitte lade av för att ägna sig åt förbundskaptensjobbet för svenska landslaget i 80 cc. Tony går tyvärr till Smederna för några år. Mark erhöll minnespriset.
1993
Blev en tråkig säsong genom den svåra ryggskada som Ronnie Correy ådrog sig på Gubbis i Sthlm. Laget hamnade fyra i tabellen med lika många poäng som Smederna (14) som tog silverplatsen. Förarpoängen avgjorde. På knattesidan blev det dock brons i lag. Dennis fick åter igen sin pappas minnespris.
1994
blev en mycket dålig säsong – näst sist av åtta lag. Förlusten av Ronnie var tydlig, men vi fick bra hjälp av Marks svåger Chris Louis från Ipswhich. Även Marcus och Lasse Jansson blev stabila poängplockare på reservplatserna. Dennis hade problem med sin allergi och blev avstängd en tid för otillåten medicinering. Marcus tar en hedrande silvermedalj i JSM:et och får emotta minnespriset 15 år efter det att hans far Bosse fick det första gången det delades ut.
1995
Åter i mitten av tabellen, dvs på en 4:e-plats, dock bara fem poäng efter nya topplaget Rospiggarna. Kenneth tog SM-brons individuellt i Kumla, där han bl a slog nyblivne världsmästaren Tony Rickardsson. Kenneth fick därför ta emot minnespriset för fjärde gången.
1996
Återkom ”Banna”, dvs Tony Olsson, till fosterön och ”sitt” egentliga lag Bysarna. Tyvärr måste Dennis lägga av samma år pga en långvarig ryggskada som sedermera ledde till operation. Laget kom näst sist i serien. Individuellt blev Tony 5:a i SM-finalen i Hallstavik, vilket gav honom hans fjärde minnespris. Joonas Kylmäkorpi som var nyvärvad från Fresta i Upplands Väsby vann traditionella Varg-Fars Cup i Eskilstuna (f ö den förste byse som lyckats med detta).
1997
Klev vi upp till en femteplats i serien, bl a med hjälp av unge tjecken Tomas Topinka. Tony blev skadad i slutet av säsongen. Tomas fick emotta minnespriset.
1998
Bev det bottennapp. P g a klubbens svaga ekonomi i kombination med skador på våra nyckelförare kom vi sist i serien på 10 lag, med åtföljande nedflyttning till div 1. Ej heller några individuella framgångar och den tidigare så framgångsrika knatte-verksamheten hade helt tvingats upphöra pga bristen på unga förare. Den naturaliserade norrmannen Trygve Jensen erhöll C.L:s minnespris av en enhällig jury. I slutet av året kom så en nyhet som blev positiv för Bysarna. Göteborgslaget Kaparnas tvist med SVEMO, vilken förändrade serieförutsättningarna och föranledde ”bysadvokaten” och ordföranden Åke Broné att författa en skarp protestskrivelse, renderade i att SVEMO tog beslut om elva lag till 1999 års serie. Slutet gott- allting gott. Tyvärr bestämde sig allas vår Tony Olsson att lägga släpskon på hyllan och ägnar sig numera åt tränarsysslan på deltid samtidigt som han är delansvarig för det svenska U23-landslaget.
1999
Blev ett ännu större bottennapp. Då hade vi oturen att få våra toppförare
George Stancl och Mark Lemon långtidsskadadade. Vi orkade inte med att hålla övriga elitklubbar stången och blev tillsammans med Vetlanda degraderade till div 1, numera all-svenskan. Vad som blev glädjebeskedet var att vi vann större delen av vår skatteprocess angående förarersättning avseende utlänningarna (skattemyndigheten har dock överklagat) och vår ekonomi är stadigt på väg att förbättras. Vi är snart vid breakeven. Förhoppningsvis kan vi återta vår elitserieplats till år 2001. Dennis gjorde en bejublande come-back och visade att han alltjämt, trots ett mångårit uppehåll, är en förare av toppklass. Hans heatsegrar över Mark Loram är oförglömlig i raffelhänseende.
2000
Blev GMF:s Speedwayklubbs elfte verksamhetsår inom GMF:s Allians. klubben körde i Allsvenskan och när säsongen var klar hade vi elitserieplatsen – helt i enlighet med vårat mål förra året. Vi hade ett lag som var helt enastående och praktiskt taget oslagbart, vi förlorade bara en match borta mot Vetlanda, som kom tvåa i serien och körde en match oavgjort – alla andra matcher avgick vi med seger.
Lagkaptenen Marcus Andersson blev årets klubbmästare och Tony Svab erhöll Christer Löfqvists minnestrofé. Ronnie Correy blev skadad under slutet av säsongen och han har nu meddelat alla fans och klubbledningen i Bysarna att han lägger släpskon på hyllan för gott. Lagledare för 500cc var som vanligt allas vår oumbärlige och populäre
Kurre Johansson, som på hemmamatcher biträddes av Tony Olsson.
Pga förarbrist har vi ännu inte fått ihop ett 80cc-lag Intresset för nya microspeedway har dock varit så stort att vi hyser goda förhoppningar att inom det närmaste åren även få med ett ”knattelag” i serien.
2001
Milenniets första år , blev Gotlands Motorförenings Speedwayklubbs tolfte verksamhetsår inom GMF – alliansen. Klubben var tillbaks i elitserien men besöket blev kortvarigt, vi kom sist och blev återigen nedflyttade till allsvenskan där vi således kör nästa år, dvs 2002.
Laget var återigen skadedrabbat (bla blev vår förste-förare Chris Louis svårt skadad under tävling i Polen och var borta större delen av säsongen) samt råkade vi återigen ut för ett större antal inställda matcher pga regn. Ett beslut tog efter säsongen att nu skall vi köra i allsvenskan för att sanera ekonomin och jobba på att få fram egna förare på Gotland.
Klubbmästare blev Bob Brhel och Christer Löfqvists minnespris tilldelades
Tobbias Johansson.
2002
Års speedwaysäsong går inte till historien som någon av klubbens främsta. Nedflyttade från Elitserien till Allsvenskan slutade med sista platsen i serien. Med det lag som klubbens ekonomi tillät, borde ha räckt till en bättre placering, att vinna hemmamatcherna var målet men flera av de tävlingarna förlorades de två, tre sista heaten efter ledning.
Bysarna hade under säsongen farmaravtal med Vargarna som inte gav det utbytet som man hoppats på. Bäst under hela året var lagkaptenen Marcus Andersson som avslöt året med att bli bästa poängplockare, klubbmästare samt pristagare av Christer Löfqvists minnestrofé 2002. Bysarnas utväcklingslag Wisby Speedway har genomfört serien på ett godtagbart sätt med de föutsättningar som laget haft, bla inlåning av förare från andra klubbar till några av matcherna när skador etc har inträffat. Dock har större delen av matcherna körts med egna Gotländska förare.Ungdomssatsningen har fortsatt utvecklas och gett ett hopp om flera duktiga Gotländska förare inom något år såväl knattar som juniore
2003
Den gångna säsongen år 2003 höll vår målsättning att vi skulle köra ”slutspel”, vara bland de fyra bästa lagen i serien, vi blev tvåa men i själva slutspelet blev vi fyra, och orsaken till detta var att vi fick åka med ett kombinerat A/B lag i två av de fyra sista matcherna, det räcker inte mot ett kvalificerat motstånd. Vi har haft ett homogent lag med bl.a tre polska förare som höll hög kvalitet, och detta hjälpte till att hela laget lyfte sig och visade mycket bra resultat och ledde därmed till en ökad publiktillströmning. Vi hade under den gångna säsongen ett mycket givande farmaravtal med Griparna, med duktiga förare som komplement till våra. Den bäste poängplockaren under året var lag-kaptenen Marcus Andersson tillika klubbmästare. Pristagare till Christer Löfqvist minnestrofé blev Johan Liljegren. Vårt utvecklingslag har till en del körts med gotländ- ska förare med komplement av åkare från Griparna, och de har genomfört serien på ett godtagbart sätt. Den fortsatta saneringen av klubbens dåliga ekonomi har fortsatt under året, och vi ser att vi får ett plusresultat för detta år. De stora intäkterna för året är bingospelet, fördelningen från GGN, ökade publikintäkter och till viss del bingolotto. Vi har flera duktiga ungdomar som har utvecklats under året och några av dem kan debutera i tävlingssammanhang 2004, en starkt arbete av våra tränare och ledare. För säsongen 2004 ser det ljust ut, vi har fortsatt kontrakt med våra polska förare, dessutom har vi slutit farmaravtal med Vetlanda och därigenom fått Claes Ivarsson (gammal bysförare) och Mattias Nilsson skrivna i Bysarna för denna säsong. I farmaravtalet ingår att båda klubbarnas juniorer skall åka i ett gemensamt lag i en juniorserie. Wisby Speedvay skall åka i div 2 norra nästa säsong. Vi fortsätter som tidigare med att konsolidera oss tills ekonomin är i balans, och ger oss ett överskott för att kunna förverkliga våra framtidsvisioner som är underbyggd på att klubben har en ekonomi i balans Från våra politiker har vi fått besked om att speedwaybanan skall vara flyttad till år 2007 enär delar av Galgberget skall bebyggas med bostäder. På klubbens vägnar vill jag rikta ett varmt tack till alla styrelseledamöter, alla förare,till bingo- och tävlingsfunktionärer, klubbmedlemmar, sponsorer, publik, massmedia, Gotlands Idrottsförbund och Gotlands Kommun för ett givande 2003, och det är min förhoppning att vi kan göra 2004 minst lika bra.
2004
Inför säsongen 2004 hade vi enligt vår bedömning ett starkt och åkskickligt lag till vårt förfogande. Vår målsättning var att bli sämst fyra i serien och därmed få köra ”playoff”. Vårat resultat blev en sjätteplats i serien, beroende på många skador och sjukdomar hos ”heatledarna” i laget, i många matcher körde vi med ett B-lag och det räcker inte mot ett kvalificerat motstånd, i och med att vi förlorade många matcher på hemmaplan uteblev publiken och därmed minskade våra publikintäkter.
Vi hade under gångna säsongen ett mycket givande farmaravtal med VMS-Elit, Vetlanda som komplement till våra förare. Den bäste poängplockaren under året var Mattias Nilsson tillika klubbmästare och pristagare till Christer Löfqvist minnestrofé, en förare som utvecklades på ett positivt sätt under året.
Vårt utvecklingslag har till en del körts med gotländska förare med komplement av åkare från VMS-elit, och de har genomfört Div. 2 serien på ett godkänt sätt. Vi har även deltagit i juniorserien med ett lag bestående av förare från Bysarna och VMS-Elit.
Vi har gjort en extra satsning på att få flera ungdomar till oss, ett tiotal intresserade har utbildats för att klara provet för Guldhjälmen, och därmed få möjlighet att tävla med 80cc under våra duktiga ungdomsledares utbildning och tillsyn. Den fortsatta saneringen av klubbens dåliga ekonomi har fortsatt under året, och vi kan uppvisa ett gynnsamt resultat för detta år, trots det negativa sportsliga resultatet. Den största intäkterna för året är bingospelet, fördelningen från GGN, publikintäkter och till viss del bingolotto.
Vi har skrivit på ett nyttjanderättsavtal gällande speedwaybanan med Gotlands Kommun, att vi skall få vara kvar på Galgberget t.om år 2006 med eventuell förlängning år 2007, om vi uppfyller vissa villkor. När det gäller placering av ny speedwaybana har vi kommit fram till att den bästa placeringen är Tofta skjutfält, efter studier på andra tänkbara platser under året.
2005
Vår förhoppning inför säsongen 2005 med det laget vid hade till vårt förfogande att bli ett mittenlag i allsvenskan. Vårt resultat blev en åttondeplats i serien, och därmed degradering till Div. 1 nästa säsong, en del av orsaken till detta var att några av våra polska förare inte hade de kvalitéer som behövts och i några matcher uteblev de helt. Vi fick låna Claes Ivarsson från VMS Elit till de sista matcherna men det räckte inte. En kall vår gjorde att publiken uteblev och därmed minskade våra publikintäkter.
Vi hade under den gångna säsongen ett farmaravtal med Team Bikab, Eskilstuna med många unga utvecklingsbara förare som komplement till våra. Den bäste poäng-plockaren och lagets suverän under året var Robert Eriksson tillika klubbmästare och pristagare till Christer Löfqvist minnestrofé.
Vårt utvecklingslag har till en del körts med gotländska förare med komplement av åkare från Team Bikab, och de har genomfört Div. 2 serien väl godkänt att komma på en hedrande andraplats.
Ungdomssektionen har tilldelats 15.000 kr från ”handslaget” och för dessa pengar inhandlades en ”stor” speedwaycykel. Under året har ungdomarna sålt hamburgare på våra tävlingar, överskottet därifrån har de bl.a utnyttjat till att åka på träningsläger till Målilla under hösten. Vår satsning på att få fler ungdomar till oss har fortsatt, ett fem-tontal intresserade har utbildats för att klara provet för Guldhjälmen, och därmed få möjlighet att tävla med ”80-kubikare” under våra duktiga ungdomsledares utbildning och tillsyn.
Den fortsatta saneringen av klubbens dåliga ekonomi har fortsatt under året, och vi kan uppvisa ett hyfsat resultat för detta år, trots det mindre bra sportsliga resultatet. Vi har en viss minskning av intäkterna från bingospelet, fördelningen från GGN, företags-sponsring och publikintäkter men det ger oss ändå ett gott hopp om framtiden.
Inför säsongen 2006 med start i Div. 1 är vi ändå hoppfulla att nå ett bra resultat, laget
är uppbyggt med många juniorer och flera gotlänningar i laget. Claes Ivarsson kommer tillbaka och Jörgen Zetterberg ny från VMS Elit (farmarförare 2004). Vidare har vi fått två unga danskar Peter Juul och Tommy Georgsen, ett bra komplement till truppen blir också Rickard Andersson från Bajen Speedway.
Förarförändringarna är att Robert Eriksson går till Valsarna i Hagfors och Jimmy Jansson återgår till Team Bikab, Jacek Rempala skall köra för Team Bikab och övriga polacker återgår. Det blir inget div. 2 nästa säsong för Wisby Speedway.
Vi fortsätter jakten på att konsolidera oss och få ekonomin i balans, för att ge det överskott som behövs för att vi skall förverkliga våra framtidsvisioner och har ekonomi för de framtida investeringar som krävs.
Vi har vårt nyttjanderättsavtal med Gotlands Kommun att arbeta med, att vi skall få vara kvar på Galgberget t.o m år 2006 med eventuell förlängning år 2007, om vi uppfyller vissa villkor. Det är oklart när det gäller markfrågan om det eventuellt. blir en ny speedwaybana på Tofta skjutfält.
På klubbens vägnar vill jag rikta ett varmt tack till alla styrelseledamöter, alla förare, bingo- och tävlingsfunktionärer, klubbmedlemmar, sponsorer, publik, massmedia, Gotlands Idrottsförbund och Gotlands Kommun för ett givande 2005, och det är min förhoppning att vi kan göra 2006 till ett bra speedwayår.
GMF:s Speedwayklubb
Göran Bergfasth
Ordförande
2006
De ny-/omstart som påbörjades säsongen 2006, med satsning på egna förare som har lotsats in i laget, har fallit mycket väl ut. Laget har under säsongen haft lite otur med skador, men har ändå hållit sig i serietoppen och kom att sluta tvåa i serien.
Klubbens barn-ungdomsverksammhet har utvecklats mycket positivt under det gångna året, det är ett tjugotal aktiva som tränar två gånger i veckan och det innehåller både praktik och teoretiska övningar. Prova på verksammheten har vi en gång i veckan och varje lördagsefermiddag är det tio till femton som vill prova sina färdigheter på en speedwacykel.
Utbildningen inom klubben, den populära guldhjälmsutbildningen sker fortlöpande, för närvarande har vi sex förare som fått licens och under 2007 kommer det nya som får licens. Tre nya barnledare har utbildats och styrelsen har genomgått en miljöutbildning.
När det gäller speedwaåkandet på Galgberget, så blir nog 2007 års säsong den sista som Bysarna kör där, så det är av största vikt att Projekt ny arena och dess arbetsgrupper, får en uppstart, det gäller framtagandet av mark och att anläggningen projekteras.
Styrelsen har haft tio protokollförda styrelsemöten under det gågna året.
GMF:s Speedwayklubb
Sven-Ove Södergren
Ordförande
2007
Speedwaysäsongen 2007 var positivt för laget, de unga förmågorna fick möjlighet att utvecklas och satsningen på lokal förare fortsatte. Det negativa är nerläggningen av speedwaybanan på Galgberget och upplösningen av laget. Inför säsongen 2008 har klubben hjälpt till med kontakter till andra klubbar för utlåning av våra förare. Klubbens barn- och ungdomsverksamhet har fortsatt sin utveckling under 2007. Årets började med träningsläger under påskhelgen. Åtta nya deltagare skrevs in i guldhjälmsutbildning, av dessa har sex klarat första steget, bronshjälmen i utbildningen. Barnen och ungdomarna har tränat en till två gånger i veckan.
Många barn ( och vuxna) har deltagit i prova på verksamheten på lördagar. Den 14:e juli kördes den första guldhjälmstävlingen i speedway, åtta deltagare varav fem var Bysar. Säsongen avslutades med träningsläger och tävlingar i Vetlanda 6-7 oktober. Den 6:e oktober körde Per Ruthström sin första 80cc tävling Vetlanda Open. Den 7:e oktober kördes den andra guldhjälmstävlingen, nu bestod startfältet av 18 förare, av dessa var sex Bysar. Planering av ny speedwaybana
Året började med en intensiv studie på kartor och utflykter på 10 platser på ön av hela ungdomsgänget samt styrelsen. Efter kontakter med Gotlands Idrottsförbund och Kommunen blev Owe Hejdenberg utsedd till projektledare. Efter många möten lämnades förslaget på anläggande av speedwaybanan i anslutning till AIK:s träningsplan vid Traume.
Efter möten med politiker och tjänstemän beställdes riskanalysutredning. Den färdiga analysen plus en bullerberäkning lämnades till Kommunen under hösten även en planritning har lämnats till byggnadskontoret.
Skrivelser till- och möten med Kommunledningen gällande önskan att få vara kvar på Galgberget 2008 resulterade i klart NEJ, möjligtvis får vi bedriva knatteverksamhet på lilla banan?
Epoken nedläggning Galgberget har påbörjats, läktare, vita staketet samt entrén har tagits bort. Det tuffaste beslutet var att meddela Svemo om icke deltagande i någon nationell serie.
Styrelsen har haft 13 protokollförda styrelsemöten under det gångna året.
Till sist vill vi tacka alla funktionärer, tävlande, sponsorer, publik,massmedia, Gotlands Kommun och Gotlands Idrottsförbund för 2007.
GMF:s Speedwayklubb
Sven Ove Södergren
2008
Under 2008 har styrelsen haft 11 protokollförda möten samt årsmöte den 19:e februari.
Året har präglats av i huvudsak två saker. Fortsatt knatteverksamhet samt arbete med att finna mark för ny speedwayanläggning.
Våra två 500 cc-förare har tävlat i division 1 på fastlandet.
Knatteverksamheten, Guldhjälm och 80 cc, har fungerat mycket väl under året. Ungdomarna har tränat regelbundet på Galgberget samt deltagit i flera tävlingar på fastlandet. Träningsläger i Vetlanda genomfördes vecka 30 med 7 st deltagare samt ledare och föräldrar. 10-12 oktober genomfördes träningstävlingar på Galgberget med sammanlagt 16 ungdomar från Bysarna och fastlandet. Arbetet under året har medfört att vi inför säsongen 2009 har ett komplett 80 cc lag (5st). I november slöts ett samarbetsavtal med Vetlanda som innebär att ett lag Bysarna / Elit Vetlanda kör tävlingserien 80 cc 2009.
Mycket tid och energi har under året lagts för att komma vidare i projekt nya banan. Efter kompletterande bullermätningar för Traume fick vi tyvärr ett definitivt nej från Miljö och Hälsan under hösten. Trots bullervallar hamnade ljudnivån 5 decibel över tillåten och eftersom c:a hälften av grannarna motsatte sig banan blev det avslag. Styrelsen har arbetat vidare med två nya alternativ, ett på norra och ett på södra ön, men ännu inte fått klart med något av dessa.
Övriga aktiviteter under året har varit en sposorträff, deltagande i Kul på Hjul, tillsammans med FMCK genomfört GGN samt med kaffeförsäljning på skyltsöndagen.
Vi genomförde en prova-på-helg 27-28/6 på Galgberget, mycket positivt med 22 st framtida ”Bysar”
Ett stort tack till alla som på ett engagerat och positivt sätt bidragit till vår verksamhet under 2008 !
GMF Speedwayklubb
Rune Gustavsson
Ordförande
2009
Klubben har haft en styrelse bestående av 9 personer och haft 11 protokollförda styrelsemöten under året.
Dessutom har en bangrupp om 5 personer haft möten för att jobba vidare med projekt nya banan.
Våra ungdomar har deltagit i den nationella ungdomsserien 80cc i ett lag tillsammans med Elit Vetlanda. 5 förare från Bysarna har deltagit i sammanlagt 12 matcher, varav 3 hemmamatcher på Galgberget.
Säsongen startade med ett upptaktsmöte i Vetlanda 7/3 och därefter ett träningsläger tillsammans med Vetlanda under påsken.
Förutom seriematcher har killarna deltagit i bl.a. Ottos Rostfria Cup i Avesta, Gunnar Lundbergs Cup i Vetlanda, Valsnatta i Hagfors samt Vetlanda Open.
I samband med träningsläger i Vetlanda kördes en partävling där Joel Elofsson/Andreas Runesson kom 1:a och Tim Svensson/Olle Wigström 2:a.
Vid debutant DM i Målilla kom Tim Svensson 3:a och Joel Elofsson 4:a…
Framförallt med tanke på att detta var första gången i serien för killarna och deras mekar/föräldrar är vi i klubben mycket stolta över deras insats.
Efter ett nej till ny bana i Traume jobbade vi vidare med Storugns och Buttle. Av olika skäl kunde vi inte gå vidare med dessa. I stället har vi jobbat med att kunna få till stånd en ny anläggning i Hejdeby. Vi har erhållit förvärvstillstånd för att köpa mark där och bygglovsansökan lämnades in den 4/9.
Vi har även lämnat in en anmälan om milöfarlig verksamhet till Miljö och Hälsoskyddskontoret. Där återstår bullerfrågan att lösa.
Tillsammans med FMCK Gotland genomförde vi Gotland Grand National 31/10. Tävlingen blev mycket lyckad och ett nytt publikrekord sattes.
Vi tackar förare, föräldrar, funktionärer och alla medlemmar för ett spännande år och ser fram emot 2010!
GMF,s Speedwayklubb
Rune Gustafsson
Ordförande
Källa 1921-76: Speedway och annan mc-sport på Gotland, Gotländsk Motorkrönika av Gunnar Kalmér.